Prof. Dr. Angela Schmitz

Dr. rer. nat.
Faculty of Process Engineering, Energy and Mechanical Systems

Institute of Product Development and Engineering Design

Campus Deutz
Betzdorfer Straße 2
50679 Köln
Room ZS 5-4 Mailing address


  • Phone: +49 221-8275-4230

Office hours

In the lecture period:
Monday, Friday
Campus Deutz, Betzdorfer Str. 2, Room ZS5-4
Please arrange an appointment on a Monday or Friday with me by email.

In the lecture-free period:
Monday, Friday
Campus Deutz, Betzdorfer Str. 2, Room ZS5-4
Please arrange an appointment on a Monday or Friday with me by email.

Positions

  • Member of the Senate
  • Faculty coordinator for the TH Köln Data Literacy Initiative (https://www.th-koeln.de/dali)

Teaching disciplines

  • Information on all my events as well as teaching support materials on Ilias. https://ilias.th-koeln.de
  • Numerical mathematics / Numerical solution methods / Higher mathematics
  • Higher mathematics for technology and risk analysis
  • Data science and machine learning in engineering / data science
  • Signal processing
  • Engineering mathematics I and II

Research fields

  • Integration of applications in the teaching of mathematics
  • Use of visualisation in teaching and learning mathematics
  • Higher education didactic issues in the field of engineering mathematics
  • Learning and teaching mathematics at the transition from school to university
  • Insights into the design of an introductory course for data science and machine learning for engineering students.
    Bata, K., Schmitz, A., Eichler, A., (im Druck). In G. Bolondi, F. Ferretti & J. Hodgen (Hrsg.): Proceedings of the 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Freie Universität Bozen/Bolzano: ERME.
  • How do engineering students in mathematics lectures accept application examples?
    Schmitz, A., Hilger, S., Ostsieker L., (im Druck). In G. Bolondi, F. Ferretti & J. Hodgen (Hrsg.): Proceedings of the 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Freie Universität Bozen/Bolzano: ERME.
  • OER-Online-Kurse – Data Science mit Blended Learning im Maschinenbau lehren.
    Schmitz, A., Bata, K., 2022. In Mah, D.-K. & Toner, C. (Hrsg.): Künstliche Intelligenz mit offenen Lernangeboten an Hochschulen lehren. Erfahrungen und Erkenntnisse aus dem Fellowship-Programm des KI-Campus. Berlin: KI-Campus.
    Direct link
  • How engineering students argue in an introductory course in data science.
    Bata, K.; Eichler, A.; Schmitz A., 2021. IASE 2021 Satellite Conference.
    Direct link
  • Konzept- und Designentscheidungen bei der Erstellung und Integration von Lernvideos in mathematische Lehr-Lern-Szenarien.
    Becher, S.; Krämer, S.; Schlüter, S.; Biehler, R.; Schmitz, A.; Liebendörfer, M.; Hilger, S.; Kempen, L.; Mai, T.; Profeta, A., 2021. In K. Hein, C. Heil, S. Ruwisch & S. Prediger (Hrsg.): Beiträge zum Mathematikunterricht 2021. Münster: WTM.
    Direct link
  • Ingenieurmathematikdidaktik.
    Ostsieker, L.; Schmitz, A. & Hochmuth, R., 2021. In K. Hein, C. Heil, S. Ruwisch & S. Prediger (Hrsg.): Beiträge zum Mathematikunterricht 2021. Münster: WTM.
    Direct link
  • Konzeption und Akzeptanz ingenieurwissenschaftlicher Anwendungen in Mathematikvorlesungen.
    Schmitz, A. & Ostsieker, L., 2020. In H.-S. Siller, W. Weigel & J. F. Wörler (Hrsg.): Beiträge zum Mathematikunterricht 2020. Münster: WTM.
    Direct link
  • studiVEMINTvideos – Mathematische Lernvideos zur Studienvorbereitung und Unterstützung im ersten Studienjahr.
    Biehler, R.; Liebendörfer, M.; Schmitz, A.; Fleischmann, Y.; Krämer, S.; Ostsieker, L.; Schlüter, S., 2020. In H.-S. Siller, W. Weigel & J. F. Wörler (Hrsg.): Beiträge zum Mathematikunterricht 2020. Münster: WTM.
    Direct link
  • Data Science an der Schnittstelle zur Mathematik – ein Design Research Projekt.
    Bata, K.; Eichler, A.; Schmitz, A., 2020. In H.-S. Siller, W. Weigel & J. F. Wörler (Hrsg.): Beiträge zum Mathematikunterricht 2020. Münster: WTM.
    Direct link
  • Domain Specificity of Mathematics Teachers’ Beliefs and Goals.
    Eichler, A. & Schmitz, A., 2019. In Rott B., Törner G., Peters-Dasdemir J., Möller A., Safrudiannur (eds) Views and Beliefs in Mathematics Education. Springer, Cham.
    Direct link
  • Beliefs von Lehrerinnen und Lehrern der Sekundarstufen zum Visualisieren im Mathematikunterricht.
    Schmitz, A., 2017. Wiesbaden: Springer Spektrum. DOI: 10.1007/978-3-658-18425-4.
    Direct link
  • Teachers’ Individual Beliefs about the Roles of Visualization in Classroom.
    Schmitz, A. & Eichler, A., 2015. In N. Vondrová (Ed.), Proceedings of the 9th Conference of the European Society for Research in Mathematics Education. Prague, Czech Republic: ERME.
    Direct link
  • Überzeugungen von Lehrkräften zum Visualisierungs-Einsatz im Algebra-Unterricht der Sekundarstufe.
    Schmitz, A., Eichler. A., 2015. In Beiträge zum Mathematikunterricht.
    Direct link
  • The Role of Visualization in the Teaching of Mathematics - Secondary Teachers' Beliefs.
    Schmitz, A. & Eichler, A., 2014. In P. Liljedahl, C. Nicol, S. Osterle, & D. Allan (Eds.), Proceedings of the 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Vancouver, Canada: PME
  • Wie wollen Lehrkräfte Visualisierungen im Mathematikunterricht der Sekundarstufe einsetzen?
    Schmitz, A. & Eichler, A., 2014. In Beiträge zum Mathematikunterricht.
    Direct link
  • Teachers' Beliefs Regarding the Benefit of Graphical Representations.
    Schmitz, A. & Eichler, A., 2013. In Lindmeier, A. M. & Heinze, A. (Eds.). Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Kiel, Germany: PME.
  • Visualisierung im Mathematikunterricht: Welche Repräsentationen sehen Lehrpersonen als nützlich an?
    Schmitz, A., 2013. In Beiträge zum Mathematikunterricht.
    Direct link
  • Hilger, Susanne; Schmitz, Angela (2023): Integration of Engineering Application Examples in Mathematics Courses. In: IEEE Transactions on Education : Publication of the IEEE Education Society., S. 1 - 8. (peer-reviewed)
  • Rhein, Beate; Bata, Katharina; Schmitz, Angela (2023): Gestalterische und interaktive Aspekte zum Einsatz von Jupyter Notebooks in Onlinekursen im Kontext von Data Literacy. In: datenkompetent : Beispielhafte Lehrformate und -strategien für die Data Literacy Education an deutschen Hochschulen. (Open Access)
  • Bata, Katharina; Schmitz, Angela; Eichler, Andreas (2023): Einblicke in die Bearbeitung einer Aufgabe zur Erstellung von Modellen mit Maschinellen Lernverfahren. In: Beiträge zum Mathematikunterricht 2022 : 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. GDM 2022 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik; Frankfurt; 29.08.-02.09.2022)., S. 145 - 148. (Open Access)
  • Bata, Katharina; Schmitz, Angela; Andreas, Eichler (2023): Processing Graphs as an Illustration of how Engineering Students Build a Machine Learning Model. In: Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. CERME 13 Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education; Budapest, Hungary; 10.07-14.07.2023., S. 858 - 865. (Open Access)
  • Hilger, Susanne; Schmitz, Angela; Ostsieker, Laura (2023): Bewertung von Anwendungsbeispielen durch Ingenieurstudierende und mathematisches Weltbild. In: Beiträge zum Mathematikunterricht 2022 : 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. GDM 2022 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik; Frankfurt; 29.08.-02.09.2022)., S. 845 - 848. (Open Access)
  • Profeta, Angelo; Becher, Silvia; Schmitz, Angela (2023): Was fällt Studierenden an Manim-Lernvideos auf?. In: Beiträge zum Mathematikunterricht 2022 : 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. GDM 2022 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik; Frankfurt; 29.08.-02.09.2022)., S. 427 - 430. (Open Access)
  • Greefrath, Gilbert; Schmitz, Angela; Hilger, Susanne; Ostsieker, Laura; Schönbrodt, Sarah; Siller, Hans-Stefan (2023): Bericht des Arbeitskreises ISTRON-Gruppe – Realitätsbezüge im Mathematikunterricht. In: Beiträge zum Mathematikunterricht 2022 : 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. GDM 2022 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik; Frankfurt; 29.08.-02.09.2022)., S. 1463 - 1464. (Open Access)
  • Schmitz, Angela; Knospe, Heiko; Schmidt, Jan-Philipp; Graf, Patricia Maria; Reissner, Jan; Schwenk, Andreas (2023): Parametrisierte Mathematik-Aufgaben klassifizieren und austauschen, Klassifizierung von Mathematik-Aufgaben und Entwicklung eines digitalen Aufgabenpools. Münster: WTM, Verlag für Wissenschaftliche Texte und Medien. (Open Access)
  • Bonnet, Martin; Hilger, Susanne; Schmitz, Angela (2023): Unterschiede, Chancen und Herausforderungen für Studierende und Lehrende in einem Maschinenbau-Studiengang im PBL-Setting. In: TURN Conference '23; Köln; 13. bis 15. September 2023. (Open Access)
  • Bata, Katharina; Schmitz, Angela; Eichler, Andreas (2022): Insights into the Design of an Introductory Course for Data Science and Machine Learning for Engineering Students. In: Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12); Bozen-Bolzano, Italy; 02.02.-07.02.2022., S. 797 - 804. (peer-reviewed/Open Access)
  • Schmitz, Angela; Hilger, Susanne; Ostsieker, Laura (2022): How do Engineering Students in Mathematics Lectures Accept Application Examples?. In: Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12); Bozen-Bolzano, Italy; 02.02.-07.02.2022., S. 4817 - 4818. (peer-reviewed/Open Access)
  • Michael, Liebendörfer; Profeta, Angelo; Krämer, Sandra; Schlüter, Sarah; Becher, Silvia; Biehler, Rolf; Mai, Tobias; Schmitz, Angela (2022): Enriching Videos with Interactive Questions to Enhance Students’ Cognitive Activity : Concept and Implementation. In: Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12); Bozen-Bolzano, Italy; 02.02.-07.02.2022., S. 2791 - 2792. (peer-reviewed/Open Access)
  • Bata, Katharina; Hilger, Susanne; Schmitz, Angela (2022): Studierendenperspektive auf die Einbindung von Online-Kursen in eine Veranstaltung im Blended-Learning-Format. In: Hochmuth, Reinhard; Becker, Tabea; Kempen, Leander (Hrsg.): Hybride Lehre in den Fächern und im Lehramt : Forschung als Impuls für eine fach- und studiengangbezogene Lehrentwicklung an Hochschulen. Köln: TH Köln (Forschung und Innovation in der Hochschulbildung), S. 33 - 52. (Open Access)
  • Hilger, Susanne; Schmitz, Angela (2022): Authentic Application Examples in Math Lectures through Peer Teaching. In: Towards a New Future in Engineering Education, New Scenarios that European Alliances of Tech Universities Open Up : SEFI 50th Annual Conference Proceedings. SEFI 50th Annual Conference; Barcelona, Spain; 19 - 22 September 2022., S. 1242 - 1251. (Open Access)
  • Schmitz, Angela; Bata, Katharina (2022): OER-Online-Kurse – Data Science mit Blended Learning im Maschinenbau lehren. In: Mah, Dana-Kristin; Torner, Codula (Hrsg.): Künstliche Intelligenz mit offenen Lernangeboten an Hochschulen lehren : Erfahrungen und Erkenntnisse aus dem Fellowship-Programm des KI-Campus. Berlin: KI-Campus, S. 112 - 124. (peer-reviewed/Open Access)
  • Hilger, Susanne; Schmitz, Angela; Ostsieker, Laura (2022): A Possible Relationship between Students’ Mathematical Views and their Evaluation of Application Examples. In: INDRUM 2022 Proceedings : Fourth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics. Fourth conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics; Hannover; 19 - 22 October 2022., S. 395 - 404. (Open Access)
  • Bata, Katharina; Eichler, Andreas; Schmitz, Angela (2021): How Engineering Students Argue in an Introductory Course in Data Science. In: Statistics Education in the Era of Data Science : Proceedings of the Satellite Conference of the International Association for Statistical Education (IASE). IASE 2021 Satellite Conference; Online; 30.08-04.09.2021., S. 1 - 6. (Open Access)
  • Ostsieker, Laura; Schmitz, Angela; Reinhard, Hochmuth (2021): Ingenieurmathematikdidaktik. In: Hein, Kerstin; Heil, Cathleen; Ruwisch, Silke; Prediger, Susanne (Hrsg.): Beiträge zum Mathematikunterricht 2021. Münster: WTM-Verlag, S. 221 - 222. (Open Access)
  • Becher, Silvia; Krämer, Sandra; Schlüter, Sarah; Biehler, Rolf; Schmitz, Angela; Liebendörfer, Michael; Hilger, Susanne; Kempen, Leander; Mai, Tobias; Profeta, Angelo (2021): Konzept- und Designentscheidungen bei der Erstellung und Integration von Lernvideos in mathematische Lehr-Lern-Szenarien. In: Hein, Kerstin; Heil, Cathleen; Ruwisch, Silke; Prediger, Susanne (Hrsg.): Beiträge zum Mathematikunterricht 2021. Münster: WTM-Verlag, S. 85 - 88. (Open Access)
  • Bata, Katharina; Eichler, Andreas; Schmitz, Angela (2020): Data Science an der Schnittstelle zur Mathematik – ein Design Research Projekt. In: Siller, Hans-Stefan; Weigel, Wolfgang; Wörler, Jan Franz (Hrsg.): Beiträge zum Mathematikunterricht 2020. Münster: WTM-Verlag, S. 1448. (Open Access)
  • Schmitz, Angela; Ostsieker, Laura (2020): Konzeption und Akzeptanz ingenieurwissenschaftlicher Anwendungen in Mathematikvorlesungen. In: Siller, Hans-Stefan; Weigel, Wolfgang; Wörler, Jan Franz (Hrsg.): Beiträge zum Mathematikunterricht 2020. Münster: Gesellschaft für Didaktik der Mathematik, WTM-Verlag, S. 825 - 828. (Open Access)
  • Biehler, Rolf; Liebendörfer, Michael; Schmitz, Angela; Fleischmann, Yael; Krämer, Sandra; Ostsieker, Laura; Schlüter, Sarah (2020): studiVEMINTvideos – Mathematische Lernvideos zur Studienvorbereitung und Unterstützung im ersten Studienjahr. In: Siller, Hans-Stefan; Weigel, Wolfgang; Wörler, Jan Franz (Hrsg.): Beiträge zum Mathematikunterricht 2020. Münster: WTM-Verlag, S. 125 - 128. (Open Access)
  • Eichler, Andreas; Schmitz, Angela (2018): Domain Specificity of Mathematics Teachers´ Beliefs and Goals. In: Rott, Benjamin; Törner, Günter; Peters-Dasdemir, Joyce; Möller, Anne; Safrudiannur (Hrsg.): Views and Beliefs in Mathematics Education : The Role of Beliefs in the Classroom. Cham: Springer International Publishing, S. 137 - 146. (peer-reviewed)
  • Schmitz, Angela (2017): Beliefs von Lehrerinnen und Lehrern der Sekundarstufen zum Visualisieren im Mathematikunterricht. Wiesbaden: Springer Spektrum, Springer.
  • Schmitz, Angela; Eichler, Andreas (2015): Teachers’ Individual Beliefs about the Roles of Visualization in Classroom. In: CERME9 : Proceedings of the Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. CERME9; Prague, Czech Republic; 04.02.-08.02.2015., S. 1266 - 1272. (peer-reviewed/Open Access)

M
M