Daniel O'Brien

Dr. rer. pol.
Faculty of Business, Economics and Law

Schmalenbach School of Business and Economics

Daniel O'Brien

Campus Südstadt
Claudiusstraße 1
50678 Köln
Mailing address


  • Phone: +49 221-8275-3875
  • Zabel, Christian; O'Brien, Daniel; Natzel, Jonathan (2023): Sensing the Metaverse : The Microfoundations of Complementor Firms' Dynamic Sensing Capabilities in Emerging-Technology Ecosystems. In: Technological Forecasting and Social Change : An International Journal. Vol. 2023. (peer-reviewed/Open Access)
  • Zabel, Christian; Heisenberg, Gernot; O'Brien, Daniel (2022): Extended/Cross Reality (XR) in Germany 2022 : Metaverse, Digital Ecosystems & Development of the XR Sector. Köln: TH Köln . (Open Access)
  • O'Brien, Daniel (2022): Free Lunch for All? – A Path Analysis on Free Mentality, Paying Intent and Media Budget for Digital Journalism. In: The Journal of Media Economics. Vol. 34, S. 29 - 61. (peer-reviewed)
  • O'Brien, Daniel; Wellbrock, Christian-Mathias (2021): How the Trick is Done - Conditions of Success in Entrepreneurial Digital Journalism. In: Digital Journalism. (peer-reviewed)
  • O'Brien, Daniel; Riemann, Robin; Püchel, Lea; Rimscha, M. Bjørn von; Wellbrock, Christian-Mathias; Buschow, Christopher (2020): Wie lässt sich Zahlungsbereitschaft für digitalen Journalismus erklären? Drei empirische Teilstudien. In: Wellbrock, Christian-Mathias; Buschow, Christopher (Hrsg.): Money for Nothing and Content for Free? Paid Content, Plattformen und Zahlungsbereitschaft im digitalen Journalismus. Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG (Schriftenreihe Medienforschung), S. 39 - 46.
  • O'Brien, Daniel; Wellbrock, Christian-Mathias; Kleer, Nicola (2020): Content for Free? Drivers of Past Payment, Paying Intent and Willingness to Pay for Digital Journalism - A Systematic Literature Review. In: Digital Journalism. Vol. 8, S. 643 - 672. (peer-reviewed)
  • O'Brien, Daniel; Wellbrock, Christian-Mathias; Buschow, Christopher (2020): „Free or Nothing“ – Gratis-Mentalität im Internet und Zahlungsbereitschaft für Digitaljournalismus. In: Wellbrock, Christian-Mathias; Buschow, Christopher (Hrsg.): Money for Nothing and Content for Free? Paid Content, Plattformen und Zahlungsbereitschaft im digitalen Journalismus. Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG (Schriftenreihe Medienforschung), S. 47 - 68.
  • O'Brien, Daniel; Wellbrock, Christian-Mathias; Buschow, Christopher (2020): Bestandsaufnahme: Stand der Forschung zur Zahlungsbereitschaft für digitalen Journalismus. In: Wellbrock, Christian-Mathias; Buschow, Christopher (Hrsg.): Money for Nothing and Content for Free? Paid Content, Plattformen und Zahlungsbereitschaft im digitalen Journalismus. Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft mbH & Co. KG (Schriftenreihe Medienforschung), S. 23 - 38.

M
M