Prof. Dr. Lars Rinsdorf
Dr. phil.Institute of Information Science

Campus Südstadt
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Positions
- Professor for communication and media science
- Internationalisation officer at IWS Institute of Information Science
Teaching disciplines
- Methodology and theory of communication science, innovation management
Research fields
-
Disinformation, local public spheres, newsroom management
Publications
- Rinsdorf, Lars; Rinsdorf, Hauke (2025): Sicherung publizistischer Vielfalt in der Plattformökonomie : Möglichkeiten und Grenzen des Arbeitsrechts als ergänzender Regulierungsansatz. In: Medien- & Kommunikationswissenschaft : M & K. Vol. 73, S. 139 - 156. (peer-reviewed/Open Access)https://doi.org/10.5771/1615-634X-2025-2-139
- Bader, Katarina; Müller, Kathrin Friederike; Rinsdorf, Lars (2025): Wanderer Between the Worlds: Telegram Use from the Users’ Perspective, Wanderer zwischen Welten: Telegramnutzung aus Perspektive der Nutzenden. In: Publizistik : Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung. Vol. 70, S. 133 - 155. (peer-reviewed/Open Access)https://doi.org/10.1007/s11616-025-00874-x
- Rinsdorf, Lars (2025): Prognosefähigkeit als Qualitätsmerkmal : Vorschlag zu einem erweiterten Verständnis von Aktualität. In: Publizistik : Vierteljahreshefte für Kommunikationsforschung. (peer-reviewed/Open Access)https://doi.org/10.1007/s11616-025-00897-4
- Rinsdorf, Lars; Bader, Katarina; Jansen, Carolin (2024): Telegram als Plattform für staatsskeptische Akteur:innen. In: Nuernbergk, Christian; Schumacher, Nina Fabiola; Haßler, Jörg; Schützeneder, Jonas (Hrsg.): Politischer Journalismus : Konstellationen – Muster – Dynamiken. Baden-Baden: Nomos (Politische Kommunikation und demokratische Öffentlichkeit), S. 131 - 146. (peer-reviewed/Open Access) https://doi.org/10.5771/9783748939702
https://doi.org/10.5771/9783748939702-131 - Mäder, Alexander; Rinsdorf, Lars (2023): Constructive Journalism as an Adaptation to a Changing Media Environment. In: Journalism Studies. Vol. 24, S. 329 - 346. (peer-reviewed)https://doi.org/10.1080/1461670X.2022.2159859
- Rinsdorf, Lars; Werner, Petra; Lee, Hwa-Haeng (2023): Envisioning Unity: The Media Discourse in South Korea and Germany on National Unity. A Longitudinal Study on Emerging Transnational Public Spheres. In: Global Media Journal: German Edition. Vol. 13, S. 1 - 21. (peer-reviewed/Open Access)https://doi.org/10.22032/dbt.57911
- Rinsdorf, Lars; Kühnle, Boris Alexander (2023): Förderung von Journalismus in lokalen und regionalen Kommunikationsräumen am Beispiel von Baden-Württemberg. In: Medienwirtschaft : Zeitschrift für Medienmanagement und Medienökonomie, Medienwirtschaft : MW. Vol. 20, S. 20 - 30. (peer-reviewed)https://doi.org/10.15358/1613-0669-2023-3
- Bader, Katarina; Müller, Kathrin Friederike; Rinsdorf, Lars (2023): Zwischen Staatsskepsis und Verschwörungsmythen : Eine Figurationsanalyse zur kommunikativen Konstruktion von Gegenöffentlichkeiten auf Telegram, Between State Skepticism and Conspiracy Myths : A Figuration Analysis on the Communicative Construction of Counter-Publics on Telegram. In: Medien- & Kommunikationswissenschaft : M & K. Vol. 71, S. 248 - 265. (Open Access)https://doi.org/10.5771/1615-634X-2023-3-4-248
- Rinsdorf, Lars; Werner, Petra; Lee, Hwa-Haeng (2021): Envisioning Unity : The Media Discourse in South-Korea and Germany on National Unity. A Case Study on the Formation of Transnational Public Spheres, Einheitsbilder : Der mediale Diskurs in Südkorea und Deutschland über nationale Einheit. Eine Fallstudie zur Formation transnationaler Öffentlichkeiten. In: Studies in Communication and Media. Vol. 10, S. 408 - 445. (peer-reviewed/Open Access)https://doi.org/10.5771/2192-4007-2021-3-406
- Werner, Petra; Rinsdorf, Lars; Pleil, Thomas; Altmeppen, Klaus-Dieter (Hrsg.) (2016): Verantwortung, Gerechtigkeit, Öffentlichkeit : Normative Perspektiven auf Kommunikation. Konstanz: UVK Verlagsgesellschaft, UVK-Verl.-Ges. (43).https://bibliografie.th-koeln.de/servlets/DozBibEntryServlet?mode=show&id=bibthk_mods_00004190
Memberships
-
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