DataLitMT – Teaching Data Literacy in the Context of Machine Translation Literacy

Einbindung in die Lehrangebote des ITMK

Hier sehen Sie das Keyvisual des DataLitMT-Projekts. DataLitMT (Bild: TH Köln)
Auf einen Blick
Forschungsprojekt DataLitMT – Teaching Data Literacy in the Context of Machine Translation Literacy
Leitung Prof. Dr. Ralph Krüger
Fakultät Fakultät für Informations- und Kommunikationswissenschaften
Institut Institut für Translation und Mehrsprachige Kommunikation
Beteiligte

Andre Busch, Hans-Jürgen Esch, Janiça Hackenbuchner

Projektpartner tbd     
Fördermittelgeber

Ministerium für Kultur und Wissenschaft NRW (Förderlinie Curriculum 4.0)

Fördersumme 50.000 €
Laufzeit

Juni 2021 bis Februar 2023

Abstract This project aims to develop didactic resources for teaching data literacy to students of BA programmes in translation/LSP communication. With regard to the core subject matter of such BA programmes, the project develops didactic resources which can be used to teach the various sub-competencies outlined in Ridsdale et al.’s (2015) Data Literacy Competencies Matrix in their translation-specific form of Machine Translation Literacy.
Publikationen

Krüger, Ralph; Hackenbuchner, Janiça (draft): "A Competence Matrix for Machine Translation-Oriented Data Literacy Teaching"

Krüger, Ralph; Hackenbuchner, Janiça (submitted for publication): "Outline of a Didactic Framework for Combined Data Literacy and Machine Translation Literacy Teaching"

Krüger, Ralph (forthcoming): "Some Reflections on the Interface between Professional Machine Translation Literacy and Data Literacy"

Krüger, Ralph (forthcoming): "Integrating Professional Machine Translation Literacy and Data Literacy", in: Lebende Sprachen

Outcomes

GitHub-Repository

Fachliche Anbindung

Übersetzungsdidaktik, Sprach-/Übersetzungstechnologie, computergestütztes Übersetzen, Fachübersetzen, Fachkommunikation, Informationstechnologien, korpusbasierte Übersetzungswissenschaft, projektbasierte Lehr-/Lernformen

M
M