Promotionskollegs

Im Rahmen einer strukturierten Promovierendenausbildung ist die TH Köln an einigen öffentlich geförderten Promotionskollegs beteiligt:

+ TransSoz - Leben im transformierten Sozialstaat

Uni Duisburg-Essen | TH Köln | HS Düsseldorf

Das gemeinsame Promotionskolleg der Uni Duisburg-Essen, der TH Köln und der Hochschule Düsseldorf erforscht, wie sich Veränderungen in der Sozialpolitik auf die Zielgruppen der Sozialen Arbeit auswirken. Die sozialpolitische Wirkungsforschung wird dabei erstmals systematisch mit der in der Sozialpädagogik etablierten Adressat/inn/enforschung zusammengeführt.

Das hochschultypübergreifende Projekt wird vom Programm "NRW.Forschungskooperationen" über einen Zeitraum von drei Jahren gefördert. Zwölf Doktorand/inn/en und ein/e Post-Doktorand/in forschen in dem Verbundprojekt, das von zehn Professorinnen und Professoren begleitet wird. Die drei beteiligten Hochschulen kooperieren bereits seit 2011 mit der Hochschule Niederrhein und der Katholischen Hochschule NRW in einem gemeinsamen, von der Hans-Böckler-Stiftung geförderten Promotionskolleg zum Thema „Widersprüche gesellschaftlicher Integration. Zur Transformation Sozialer Arbeit“.

+ ATBEST (ITN) - Advanced Technologies for Biogas Efficiency, Sustainability and Transport

The ATBEST ITN provides innovative research and training for 14 young researchers seeking to work in the biogas industry in Europe. It comprises eight training sites located in the UK, Ireland, Germany and Sweden and is a multidisciplinary collaboration between internationally-renowned research teams and industrial partners, each with complementary expertise in a wide range of environmental technologies. 12 ESRs (early stage researchers)and 2 ERs (experienced researhcers) have been recruited and each will participate in secondments, industrially relevant training and 3 Summer Schools. The aim is to establish long-term collaborations and develop structured research and training relevant to industry and academia along the biogas supply chain (biogas production from feedstock to its utilisation as energy).

The project will reinforce and expand existing research links to standardise and advance biogas training. Partners are Queen's University Belfast, University of Duisburg-Essen, TH Köln, University College Cork, Teagasc, Linköping University, Gas Networks Ireland and Scandanavian Biogas Fuels AB

+ SDIN (ITN) - Service Design for Innovation

Service Design Network - Die Europäische Union unterstützt die Forschungsausbildung von Doktorandinnen und Doktoranden aus dem Service Design, einer Teildisziplin des Designs, die sich mit der Gestaltung von Dienstleistungen befasst. Die Köln International School of Design (KISD) der TH Köln hat gemeinsam mit fünf Hochschulen, vier Unternehmen und weiteren Partnern aus ganz Europa das auf vier Jahre ausgelegte Programm „Service Design for Innovation“ (SDIN) entwickelt. Gefördert wird das Vorhaben mit 2,3 Millionen Euro aus dem EU-Programm „Marie-Skłodwska-Curie-Maßnahmen“.

Der Fokus von SDIN liegt auf der Entwicklung von Innovationen für die zentralen Dienstleistungssektoren Nahversorgung, Gesundheit, Informations- und Kommunikationstechnologien sowie den öffentlichen Sektor. Die beteiligten Hochschulen sind die Universidade do Porto, Lancaster University, Karlstad University, TH Köln, Universiteit Maastricht und Linköpings Universitet.

+ NACCA (ITN) - New Approaches in the Conservation of Contemporary Art

A significant part of European cultural heritage, modern and contemporary art, runs a great risk of getting lost for future generations, because it is particularly difficult to preserve. Proper care requires resolving fundamental questions concerning the identity, values and authenticity of modern and contemporary artworks and the consequences for their conservation, rethinking historically grown professional distinctions as those between the curator and the conservator, re-organizing the institutional ecosystem, and establishing frameworks for international, interdisciplinary and intersectoral research and training collaboration. The aim of this Marie Curie Innovative Training Network is to educate a new generation of professional curators, conservators and academic researchers who are properly equipped to face these challenges.

The key notion guiding the research and training programmes will be the notion of reflective practice. Starting from the theoretical framework of practice theory, the research programme will investigate conservation practices through the comparative analysis of their impact on modern and contemporary artworks’ biographies. The training programme will focus on the development of a reflective professional attitude, which is a pre-requisite in this increasingly complex and collaborative field.

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